• Hverdagssirkus

Overlev julestria - Pust med magen

Du har sikkert hørt det før, det er lurt å meditere. Så har du sikkert tenkt, ja sikkert lurt, men det har jeg ikke tid til, skjønner ikke greia eller starter til uka. For det er ikke så lett å sette av tid til å bare sitte eller ligge. Det er mye mer fristende å titte på mobilen, høre en podcast eller skru på en serie.


Ordet meditasjon, eller buzzordet mindfullness ,som er en type meditasjon, er for mange litt stort, litt svulstig og kanskje litt skummelt. Mindfullness på norsk kan oversettes til tilstedeværelse. Det er kanskje litt lettere angripelig. Og hva hvis vi kaller meditasjon en "hjerne-pause"?


du trenger hverken fancy utstyr eller masse tid for å ta ekstra vare på din mentale helse

Det er bevist om og om igjen, både gjennom forskning og empiri (erfaring) at meditasjon er sunt og gir mange helsemessige fordeler. Vi vet at det reduserer stress, roer angst og tankespinn, forbedrer vår oppmerksomhet og konsentrasjon, fremmer god søvn og generelt bedrer vår (positive) selvbevissthet. Blant mye annet. Det er jo fordeler vi gjerne tar med oss alle sammen. Og hva er vel bedre enn å begynne nå, midt i julestria.


Det finnes en rekke ulike typer meditasjon. Den aller enkleste er denne:

  • Sett deg godt til rette på en stol, i sofaen eller legg deg på gulvet (eller i senga, men prøv å unngå å sovne). Hvis du sitter, sørg for at begge bena er godt ned i gulvet og ryggen lent mot en stolrygg.

  • Legg hendene i fanget og sørg for at du sitter støtt og komfortabelt. Hvis du ligger, la hendene ligge ned langs siden, og legg gjerne et teppe over deg og eventuelt en pute under knærne for å lette korsryggen.

  • Sett på nedtelling på telefonen. Start med ti minutter. Da slipper du å lure på hvor lenge det er igjen og hvor lenge du har holdt på. Telefonen forteller deg når tiden er ute. Du trenger bare være her og nå.

  • Sørg for at du ikke blir forstyrret. Sett mobilen på flymodus og fortell husholdningen at du trenger ti minutter alene. (et godt tips er å låse seg inn på badet, det øker sannsynligheten for å være alene).

  • Lukk øynene.

  • Pust inn og ut gjennom nesten. Fokuser utelukkende på pusten.

  • Det vil dukke opp tanker. Anerkjenn at de er der, men send de videre - sånn mentalt. Gå tilbake til å fokusere på pusten. Legg merke til hvordan den går inn og ut av nesen. Hvordan det kjennes ut på overleppa og i nesen. Bare legg merke til - ikke døm eller analyser.

  • Sitt eller ligg rolig til klokken ringer.

  • Fortsett dagen med litt bedre forutsetninger enn vanligvis.

Å meditere er en øvingssak. Det er utfordrende de første gangene. Tankene kommer til å komme, og det er vanskelig å ikke la de feste seg. Ikke gi opp, fortsett å øve. Litt hver dag. Hvis ti minutter er utfordrende, start med fem, eller to. Øk gradvis etterhvert som du blir vandt til å sitte stille uten å tenke eller analysere.


Og du, synes du dette virker overkommelig. Gå deg en tur, på føtter eller ski, ta oppvasken eller et bad. UTEN å plugge hodetelefoner i ørene eller prate med en venninne på telefon. Bare fokuser på pusten, legg merke til alt rundt deg av farger, lyder og lukter uten å analysere tanker og ideer som kommer. Bare være tilstede. Det er også meditasjon.


Legg igjen telefon og høretelefoner hjemme. Nyt naturen, eget selskap og la tankene fare. God meditasjon det også.

Eller ta deg tid til å gå på en yogatime. Test restorative eller yin yoga for eksempel!


For du har kanskje hørt hva "de" sier: "Alle burde meditere 15 minutter hver dag. Bortsett fra de som ikke har tid. De bør meditere en time" :)


Det finnes også et hav av apper (både gratis og betalte) som fungerer utmerket. Mange av disse har guidede meditasjoner, det vil si at noen forteller deg - med rolig og behagelig stemme - hva du skal fokusere på.


TIPS: appen mindfulnessNOR er en enkel app som også har en kort bodyscan. Bodyscan er en avspenningsøvelse som går gjennom hele kroppen. Ber deg slappe av i tærne, føttene, leggene osv. Denne er super for de som sliter med å sove. Har du barn som sliter med å sove? Da er dette verdt å prøve, gjerne med en liten dråpe lavendel på puta.

Håper du nå synes meditasjon virker litt mindre skummelt og litt enklere å prøve. Start allerede i kveld, så har du enda bedre forutsetninger for å komme deg gjennom julestresset med litt lavere skuldre og litt bedre tilstedeværelse.


Ta vare på deg selv og de du er glad. Husk å puste med magen!


Til neste gang,

Marte

XoX


Vil du ha mer hverdagssirkus? Følg meg gjerne på Instagram, Facebook eller blogg

JOIN OUR MAILING LIST

© 2019 by AnneBrith Magazine