• Hverdagssirkus

Først meg selv også meg selv

Er det bare meg, eller merker dere også at det begynner å bli lysere ute? Morgenene begynner litt tidligere og ettermiddagene strekker seg litt lenger før det blir kveld. Noen dager kjennes det nesten ut som vår, selvom februar bare såvidt har begynt. Men tross alt er dagen 2 timer og 9 minutter lenger enn den var i desember (ja, på Østlandet hvertfall).


For mange gir mer lys og lengre dager en boost - og vi kommer ut av vinterdvalen. Så kan det være skikkelig tungt igjen de dagene solen ikke skinner og vi blir kastet tilbake til vinter og mørke.


At været og lyset påvirker både energi og humør gjelder vel for de fleste av oss. På godt og vondt.


Å prioritere ting som gjør deg godt er ikke egoistisk. Det er smart.

Du kan ikke redde en som drukner om du ikke først har lært deg å svømme selv. Altså, vi kan ikke hjelpe andre hvis vi ikke hjelper oss selv først. Det er kloke ord. Og mange er skikkelig dårlige på det. De gir og gir og gir, tilrettelegger for alle andre og passer på alle rundt seg. Ja, det gir også energi for mange. Å være der for andre. Men hvis det går på bekostning av de tingene du trenger å gjøre for å ta vare på deg selv, vil det tappe energi over tid.


Heldigvis er det noen ting vi selv kan gjøre for å løfte energi og pågangsmot. Så utfordringen denne uken er å ta litt bedre vare på deg selv. Rett og slett tenke litt mer på "hva er bra for meg".


Mange er redd for at det er egoistisk å sette seg selv først. Det er liksom ikke "lov". Så la oss snu det. Hvis vi gir til oss selv først, har vi mer å gi til andre. Da blir det vinn-vinn.


For det er ikke så mye som skal til for å ta vare på sin egen energi. Her er noen tips til å være litt mer "ego":


  • Et enkelt grep kan være å stå opp litt før resten av huset. Gi deg selv 30 minutter på morgenen. Gå deg en tur, les avisen, lag matpakker mens du hører på nyhetene. Mediter, gjør yoga eller skriv en takknemlighetsdagbok.

  • Kutt ut tv et par kvelder i uka. Ja, egentlig all skjerm bør egentlig kuttes ut minst to timer før du legger deg. Det gir bedre søvnkvalitet!

  • Si nei til invitasjoner eller arrangementer som du egentlig ikke orker eller har lyst til. Det er helt greit å si nei, helt uten bortforklaringer og unnskyldninger.

  • Spis mat som gjør deg godt. Ren, god, fargerik mat. Trenger kanskje ikke si mer om det.

  • Vær aktiv. Hvis du klarer å få inn noen små treningsøkter eller gåturer vil energien etterhvert komme. Trenger du treningstips kan du sjekke ut Tone sine trenings-sider her på magasinet.

  • Lag et hjemmespa. Ta ansiktsmaske, sett på neglelakk, gi kroppen en skrubb. (ja, du får tid til sånt når du kutter ut tv;)). Her finner du oppskrift på DIY anskiktsmaske.


Å gjøre noen solhilsener hver morgen er en fantastisk måte å starte dagen på. Du kickstarter både hode og kropp. Det gir energi og mestring. Skaper fleksibilitet i kropp og tanker. Ikke tar det lang tid heller. Gjør noen runder med denne på badet før du hopper i dusjen. Eller på kjøkkengulvet mens du venter på at kaffen blir klar.

Håper disse små, enkle grepene kan gi deg inspirasjon til å sette deg selv først innimellom. Hva om vi rett og slett sier at denne uken skal vi behandle oss selv slik vi ville behandlet vår beste venn??


Med det ønsker jeg dere alle en riktig god uke. La oss håpe den bli lys, fylt med energi og selvpleie!


Ta vare på deg selv og de du er glad i.


Til neste gang,

Marte

XoX


Vil du ha mer hverdagssirkus? Følg meg gjerne på Instagram, Facebook eller blogg


JOIN OUR MAILING LIST

© 2019 by AnneBrith Magazine