JOIN OUR MAILING LIST

© 2019 by AnneBrith Magazine 

  • Frubuckle

en sunnere hverdag

Er du en person som har prøvd mange forskjellige måter for å gå ned i vekt?



Det enkle er ofte det beste!

For å gå ned i vekt må en i hovedsak forbrenne mer kalorier enn det du spiser. Når det er sagt anbefaler jeg deg ikke å bli for opptatt av å telle kalorier. Viktigst er at du har et sunt og balansert kosthold som «matcher» ditt energi behov i forhold til hvor aktiv du er. Kroppen trenger næring, vitaminer, fettsyrer og proteiner. Ja alt som skal til for at du skal føle deg frisk og opplagt for hverdagen.


Endre matvanene dine litt etter litt i små steg. Start med å endre et måltid av gangen. Går en for hardt ut mister en lett motivasjon. Ta enkle grep som å øke mengden grønt du spiser. Vær forsiktig med kaloritett mat som pasta og ris. Lag mat fra grunnen av selv og demp søtbehov med frukt og bær. Lag deg en god bær smoothie til kvelds og eksperimenter litt. Ha det gøy og lag mat du liker. Det skal jo smake godt!


Diett.

Jeg hater diett! Ikke fall for de utallige som er der ute. De er ofte ekstreme og er ikke holdbare over tid. De består ofte av fasting, lavkalori dietter, dietter som ekskludere typer mat osv. Felles for dem er at du kan gå relativt raskt ned i vekt men de tærer på muskelmasse, ekskluderer viktige næringsstoffer og gjør at du føler deg energiløs. Problemet her er at når muskelmassen forsvinner går du raskere opp i vekt igjen etter endt diett eller det går på helsen løs da kroppen ikke får alt den trenger for å fungere. Dette vil også gå på helsen løs etter hvert. Svakere immunforsvar, mage tarm problemer, betennelse og autoimmune tilstander for å nevne noen. Søk heller hjelp av ernæringsfysiolog for profesjonell veiledning om en føler en trenger det.


God sunn mat og økt aktivitet går hånd i hånd. Vær realistisk og ha enkle gode mål for å oppnå en sunnere hverdag som varer. Det skal være lov og kose seg litt i hverdagen. Ikke gi opp om du føler en mister litt fokus. Se på det hele som lærings prosess over tid. Du har din egen unike mulighet for en sunnere livsstil!


Ukens trening: INTERVALL 30 x 30 minutter. Min personlige favoritt!


Oppvarming: 10 minutter. Rolig jogg.


30 sekund spurt og 30 sekund rolig jogg eller hopp av tredemøllen.


x 20 stykker og bruk 5 minutter på nedtrapp.


UKENS UTFORDRING: Sett av tid til en intervall økt i uken og bli en bedre løper.


Tone Buckle❤️


Følge meg gjerne på frubuckle.no