Steg-for-steg-guide til ukeshandling

Hvordan planlegger du ukesmeny og ukeshandling?

Her er min steg-for-steg-guide.

1. Lag deg en typisk ukesmeny

For en småbarnsfamilie er det noen klassikere som stort sett går igjen fra uke til uke: pannekaker med blåbær og bacon og hjemmelaget tomatsuppe med makaroni og egg.

Den første er barnas favoritt og enkel å invitere med en ekstra familie på for å omfavne ettermiddagskaoset sammen. Den siste er spesielt populær når vi skal få lagd mat og spist mellom jobb, barnehage og fotballtrening.

Ellers består vår typiske meny av et par fiskemåltider og et kyllingmåltid i uka, og resten er oftest vegetarmiddager.

2. Sjekk hva du allerede har i kjøleskap, fryser og skuff!

Her er det mye å spare for de fleste. Gjør det til en vane å gjøre en «inventarsjekk» før du går i gang med planleggingen. Mest sannsynlig finner du noe som kan bli utgangspunktet for en middag. I tillegg vil du kanskje oppdage at du allerede er dekket på påleggsfronten for nok en uke.

3. Få oversikt over tilbud

Apper som Mattilbud og Shopgun gir deg alle tilbudsavisene samlet på ett sted. Det samme får du hos Rebatum, og her kan du også søke på tilbud innenfor flere kategorier.

I tillegg har du skreddersydde tilbud hos for eksempel Rema 1000 gjennom Æ-appen, Coop medlemsapp eller rabattkuponger hos Spar og MENY gjennom deres apper.

Det er greit å vite hva som er på tilbud fra uke til uke, og det kan være et bra utgangspunkt for å planlegge meny. Men som regel lønner det seg å velge de butikkene som har faste lave priser for å få lavest mulig pris totalt sett.

4. Fyll ukesmenyen med innhold for ny uke

Når vi skal hente ny inspirasjon liker vi å bla i kokebøker eller sjekke ut de matbloggene vi liker best.

Av matblogger får vi mye inspirasjon til kyllingretter og supper fra vår alles kjære trinesmatblogg.no. For fisk bruker vi ofte 3iuka.no, og for vegetarinspo er det få som slår vegetarbloggen.no.

På kokebokfronten er det oftest Familiekokeboka (et must i kjøkkenhylla!) eller Grønnsakskokeboka vi både har funnet våre klassikere i og stadig finner ny inspirasjon fra.

5. Lag handleliste

Når du har landa menyen og funnet ut hvilke andre dagligvarer du trenger er neste steg å oppsummere alt i en handleliste.

Jeg har testet flere forskjellige handleliste-apper, men lander stadig på at den gode gamle notater-appen har alt jeg trenger. Legg inn alle varene med antall eller måleenhet som en sjekkliste. Enklere blir det ikke. Denne lista kan du også dele med mannen eller andre du planlegger ukeshandelen sammen med.

6. Sjekk kiloprisen

Gjør det til en vane å sjekke kiloprisen på sammenlignbare varer. Kan være litt å spare på det!

7. Hold deg til handlelista

Et av de beste tipsene for å klare å holde seg innenfor matbudsjettet er å være tro mot handlelista når du kommer i butikken. Legg heller inn alt du tror du kommer til å få lyst på i lista, så kan du gå pent forbi det som måtte friste når du står i butikken.

Kjersti Grønseth driver forbrukerfrue.no, er siviløkonom og finansminister i familien som består av tre barn og to voksne. Hun er kjent for kakemodellen, som lærer deg hvordan du kan være en fornuftig forbruker i hverdagen, ta valg som sikrer framtida di og nyte live, drømme og leve generøst underveis! Hver mandag vil du finne en artikkel her fra henne.

Skriv en kommentar